Δευτέρα, 27 Απριλίου 2015

Ετοιμάζουμε νέο θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο για τους ΟΤΑ

Τημ πρόθεση της κυβέρνησης να αλλάξει τον Καλλικράτη και να δημιουργήσει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης επαναλαμβάνει σε συνέντευξή του στην Free Sunday και την Αγγελική Σπανού, ο γγ υπουργείου Εσωτερικών Κώστας Πουλάκης:
 “Η αλλαγή του «Καλλικράτη» υπήρξε κεντρική προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης στον τομέα της Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Βρισκόμαστε σε ανοιχτή και διαρκή συνεργασία με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης ώστε να συνδιαμορφώσουμε το νέο θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης. 

Είμαστε αποφασισμένοι να ξεφύγουμε από τις λογικές του παρελθόντος, που προσπαθούσαν να κρύψουν τα προβλήματα, μέσα από εμβαλωματικά και αποσπασματικά μέτρα και να προχωρήσουμε στη διαμόρφωση μίας σύγχρονης, ισχυρής και ανεξάρτητης Αυτοδιοίκησης, με αιχμές τη δημοκρατία, την πραγματική συμμετοχή, την εσωτερική αποκέντρωση και την ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας και του αναπτυξιακού ρόλου των ΟΤΑ”, λέει χαρακτηριστικά. Όσον αφορά την αντισυνταγματικότητα της ΠΝΠ καθώς πλήττεται η οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, ο κ. Πουλάκης τονίζει ότι “το Σύνταγμα προβλέπει τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, όχι όμως ανεξάρτητα ή προς βλάβη της ίδιας της χώρας. Άλλωστε, ένα δημοσιονομικά και οικονομικά στιβαρό κράτος είναι η καλύτερη, αν όχι η μόνη, εγγύηση της οικονομικής βιωσιμότητας της Αυτοδιοίκησης, την οποία διασφαλίζει μέσω των επιχορηγήσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό.”

Παράλληλα δηλώνει αισιόδοξος για αίσια έκβαση της διαπραγμάτευσης. Μαθηματικός και μέλος της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ διαβεβαιώνει ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να κάνει πίσω από την άρνησή της να δεχτεί υφεσιακά μέτρα.

- Έχουμε μπερδευτεί. Υπάρχει περίπτωση να γίνουν εκλογές ή δημοψήφισμα τους επόμενους μήνες;
Καταρχήν κάτι τέτοιο δεν είναι στις προθέσεις μας. Ούτε θα μπορούσε να είναι, αφού η εντολή που λάβαμε από τον ελληνικό λαό είναι πρόσφατη και ξεκάθαρη. Βέβαια, σε περίπτωση που – παρά τις προσπάθειές μας – δεν επιτευχθεί ο έντιμος συμβιβασμός και η εξεύρεση λύσης εντός ευρώ, σύμφωνα με την εντολή που μας έδωσαν οι πολίτες, είναι προφανές ότι θα προσφύγουμε εκ νέου στην κρίση τους. Σε αντίθεση προς τους προκατόχους μας, δεν είναι στη δική μας λογική οι ερήμην του λαού αποφάσεις.
-Ποια είναι η εκτίμησή σας για την πορεία της διαπραγμάτευσης; Είμαστε κοντά σε συμφωνία;
Όπως είναι λογικό στο πλαίσιο μιας πραγματικής, και άρα σκληρής, διαπραγμάτευσης, κάθε πλευρά ξεκινά οχυρωμένη στις δικές της θέσεις και σταδιακά επέρχονται αμοιβαίες υποχωρήσεις. Στο τέλος δε, έχω τη γνώμη ότι πετυχαίνει έναν επωφελή συμβιβασμό η πλευρά εκείνη που διαπραγματεύεται με ρεαλισμό μεν, αποφασιστικότητα και σταθερότητα δε. Και η νέα ελληνική κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι διαθέτει και τα δύο και κινείται με γνώμονα όχι μόνο το συμφέρον της χώρας, αλλά και της ίδιας της Ευρώπης. Τούτων δοθέντων, θεωρώ ότι – ανεξαρτήτως των ενδιάμεσων «κραδασμών» – δικαιούμαστε να είμαστε αισιόδοξοι ως προς την τελική κατάληξη. Όπως διαφάνηκε και στη συνάντηση του πρωθυπουργού με τη γερμανίδα καγκελάριο, οι «σκληροπυρηνικοί» της λιτότητας στην Ευρώπη δεν θα επικρατήσουν.

-Δύο Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου μέσα σε έναν μήνα πολλές δεν είναι; Ειδικά όταν είχατε καταγγείλει τόσο έντονα -ως αντιδημοκρατικές- τις ΠΝΠ των προηγούμενων…
Ο θεσμός των ΠΝΠ προβλέπεται από το Σύνταγμα, ακριβώς για περιπτώσεις έκτακτης και επείγουσας ανάγκης. Επομένως, αντιδημοκρατική συμπεριφορά δεν συνιστά συλλήβδην η χρήση της συγκεκριμένης δυνατότητας, αλλά οι περιπτώσεις που αυτή χρησιμοποιείται από την εκάστοτε κυβέρνηση για να καταστρατηγηθεί ο σκοπός του Συντάγματος και ο ρόλος του κοινοβουλίου, όπως κατά κόρον έγινε στο πρόσφατο παρελθόν. Πράγματι, η κυβέρνηση – λόγω των έκτακτων συνθηκών που όριζαν αφ’ ενός μεν η εξέλιξη της διαπραγμάτευσης, αφ’ ετέρου δε οι επείγουσες κοινωνικές ανάγκες – αναγκάστηκε να προχωρήσει στην έκδοση δύο ΠΝΠ, κάτι το οποίο σίγουρα δεν απηχεί την άποψή μας για τον δημοκρατικό τρόπο διακυβέρνησης και δεν πρόκειται να αναχθεί σε κανόνα, όπως π.χ. επί κυβέρνησης Σαμαρά. Σημειωτέον, βέβαια, ότι και οι δύο ΠΝΠ κατατέθηκαν αμέσως στη Βουλή εντός μίας ή δύο ημερών από την έκδοσή τους και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία κύρωσής τους.

-Η μεταφορά των διαθέσιμων των φορέων του Δημοσίου στην ΤτΕ πυροδότησε σφοδρές αντιδράσεις. Δεν έχουν βάση πιστεύετε αυτές οι αιτιάσεις;
Ακούμε με προσοχή τις ενστάσεις που διατυπώθηκαν, κυρίως από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε σχέση πρωτίστως με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε, ενώ μπορούσε και έπρεπε να έχει προηγηθεί διάλογος με τους θεσμικούς της εκπροσώπους. Ως προς τη διαδικασία, λοιπόν, ναι. Θεωρώ ότι η ενόχληση που εκφράστηκε αρχικά δεν ήταν αδικαιολόγητη, διότι – τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και παρά τις υπαρκτές πολιτικές μας διαφορές – προσπαθούμε και πετυχαίνουμε να έχουμε ειλικρινή και διαρκή συνεργασία με τους ανθρώπους της Αυτοδιοίκησης. Θα μου επιτρέψετε, ωστόσο, να πω ότι οι αντιδράσεις που αφορούσαν την ουσία της ρύθμισης ήταν εν πολλοίς αβάσιμες και υπερβολικές. Τα αποθεματικά των ΟΤΑ τοποθετούνται ασφαλώς και επωφελώς για τους ίδιους στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της Ευρώπης και όχι μόνο, ενώ ταυτόχρονα παραμένει απολύτως εξασφαλισμένη η άμεση ταμειακή τους ρευστότητα, όχι μόνο ως προς τη μισθοδοσία του προσωπικού τους, αλλά και ως προς το σύνολο των τρεχουσών αναγκών τους, όπως προβλέπεται ρητά στη σχετική διάταξη.

-Ειδικά για τους ΟΤΑ δέχεστε κριτική ότι πρόκειται για αντισυνταγματική πρωτοβουλία. Είστε βέβαιος ότι δεν είναι έτσι;
Είμαι βέβαιος ότι πρόκειται για μία επιβεβλημένη ενόψει μείζονος, άμεσου και επείγοντος εθνικού συμφέροντος πρωτοβουλία, η συνταγματικότητα της οποίας θα κριθεί και από τη Βουλή, κατά τη διαδικασία της κύρωσης της ΠΝΠ και ενώπιον του ΣτΕ, εάν τελικώς προχωρήσουν οι εξαγγελθείσες από ορισμένους Δημάρχους και Περιφερειάρχες προσφυγές. Πρέπει ωστόσο να πω ότι το Σύνταγμα προβλέπει τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, όχι όμως ανεξάρτητα ή προς βλάβη της ίδιας της χώρας. Άλλωστε, ένα δημοσιονομικά και οικονομικά στιβαρό κράτος είναι η καλύτερη, αν όχι η μόνη, εγγύηση της οικονομικής βιωσιμότητας της Αυτοδιοίκησης, την οποία διασφαλίζει μέσω των επιχορηγήσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό.
-Η εντολή της 25/1 ήταν για μια καλύτερη λύση στο ευρώ. Αντί γι αυτό έχουμε οικονομική ασφυξία και σενάρια Grexit να αναζωπυρώνονται στο εξωτερικό. Να μην μας ανησυχούν όλα αυτά;
Νομίζω ότι σας έχω απαντήσει ήδη νωρίτερα. Η οικονομική ασφυξία και τα σενάρια περί Grexit εντάσσονται στο πλαίσιο της σκληρής και ουσιαστικής διαπραγμάτευσης που διεξάγεται για πρώτη φορά. Η ελληνική κυβέρνηση, ωστόσο, δεν πρόκειται να υπαναχωρήσει από την εντολή που έλαβε από τους πολίτες για έναν έντιμο συμβιβασμό, για μία λύση προς το συμφέρον της χώρας και της Ευρώπης.

-Ο ιδιωτικός τομέας υποφέρει λόγω του προβλήματος ρευστότητας. Δεν ήταν αυτός ένας λόγος για να βιαστείτε να υπάρξει συμβιβασμός;
Ο ιδιωτικός τομέας στενάζει εδώ και πέντε χρόνια από την ακραία λιτότητα και τα εξοντωτικά μέτρα που επιβλήθηκαν στην ελληνική κοινωνία και οικονομία από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Γι’ αυτό και ένα από τα πρώτα νομοθετήματα της κυβέρνησης προσπάθησε να βγάλει έστω και λίγο τη «θηλιά» από το λαιμό των επαγγελματιών, των μικρών και μεσαίων εμπόρων και επιχειρηματιών, με τη ρύθμιση των οφειλών τους προς το ελληνικό Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Αυτό βέβαια δεν αναιρεί την πραγματικότητα που ορθά επισημαίνετε, ότι δηλαδή η αβεβαιότητα που προκαλεί η εν εξελίξει διαπραγμάτευση πλήττει ως ένα βαθμό την αγορά. Όμως πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι σημαίνει «να υπάρξει γρήγορα συμβιβασμός». Διότι αν με αυτό εννοούμε το να υποχωρήσει η κυβέρνηση από τη δέσμευσή της να μην υπάρξουν άλλα υφεσιακά μέτρα, τότε καταλαβαίνετε ότι ο ιδιωτικός τομέα όχι μόνο δεν θα ανασάνει, αλλά θα υποφέρει μόνιμα.

-Είχατε υποσχεθεί διεθνείς συμμαχίες και δεν υπάρχει ούτε μια κυβέρνηση στην ευρωζώνη να σας υποστηρίζει. Δεν ισχύει αυτό;
Πρώτα απ’ όλα αυτό δεν είναι ακριβές. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στα ζητήματα κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής χωρών όπως π.χ. η Γαλλία, έναντι του σκληρού νεοφιλελεύθερου δόγματος, το οποίο εκπροσωπεί κυρίως η Γερμανία. Άλλωστε, οι συμμαχίες διαμορφώνονται στη βάση κοινών συμφερόντων και προβλημάτων. Δείτε λόγου χάρη τις πρωτοβουλίες του πρωθυπουργού για το μεταναστευτικό, όπου είναι λογικό ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά με τις λοιπές μεσογειακές χώρες της Ευρώπης. Και, τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι διεθνείς συμμαχίες δεν διαμορφώνονται μόνο εντός της ευρωζώνης και της Ε.Ε., αλλά στο πλαίσιο μίας πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής την οποία πολύ ενεργά και από την πρώτη μέρα χαράζει και ακολουθεί η νέα κυβέρνηση και η οποία ήδη αποδίδει καρπούς, όπως π.χ. οι πρόσφατες επισκέψεις του πρωθυπουργού και άλλων κυβερνητικών αξιωματούχων στη Ρωσία, τις ΗΠΑ και αλλού.

-Σωστά έχουμε καταλάβει ότι θα αλλάξει ο Καλλικράτης; Προς ποια κατεύθυνση;
Σαφέστατα. Η αλλαγή του «Καλλικράτη» υπήρξε κεντρική προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης στον τομέα της Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Βρισκόμαστε σε ανοιχτή και διαρκή συνεργασία με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης ώστε να συνδιαμορφώσουμε το νέο θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης. Είμαστε αποφασισμένοι να ξεφύγουμε από τις λογικές του παρελθόντος, που προσπαθούσαν να κρύψουν τα προβλήματα, μέσα από εμβαλωματικά και αποσπασματικά μέτρα και να προχωρήσουμε στη διαμόρφωση μίας σύγχρονης, ισχυρής και ανεξάρτητης Αυτοδιοίκησης, με αιχμές τη δημοκρατία, την πραγματική συμμετοχή, την εσωτερική αποκέντρωση και την ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας και του αναπτυξιακού ρόλου των ΟΤΑ.

 http://www.aftodioikisi.gr/ipourgeia/k-poulakis-etoimazoume-neo-thesmiko-kai-oikonomiko-plaisio-gia-tous-ota

Δεν υπάρχουν σχόλια: